fredag 14. april 2017

KM i sjakk for skolelag

Jeg spilte mye sjakk da jeg var mindre, var med i klubb, spilte turneringer nasjonalt og internasjonalt og var med på landslagssamlinger. Innad i sjakkmiljøet vil jeg si jeg var ganske gjennomsnittlig god, men jeg er litt for dårlig taper, og la opp en rekke ganger etter kjipe tap og partier. Sjakken ble lagt skikkelig på hyllen på videregående, da sluttet jeg både trening og turneringer. Jeg har selvsagt spilt noe i etterkant, på hytteturer og slik, men ikke noe mer enn det.

I år arrangerte derimot et par gutter på trinnet sjakkturnering for hele skolen, og jeg hang meg på. Plutselig ble det litt mer sjakk i hverdagen, og for noen uker siden befant jeg og fem andre gutter fra skolen oss på Varhaug for å delta i Kretsmesterskap for skolelag. Laget ble dannet med grunnlag i sjakkturneringen på skolen, og besto av to gutter fra Bjergsted på første og andre bord, meg på tredje, så to gutter fra Kongsgård.


Creds til gymlærer Rolv for bilder

I lagsjakk består lagene av fire spillere - vi hadde altså én reserve - som individuelt spiller hvert sitt parti. Videre avgjør de individuelle poengene sammen om laget vinner, taper eller får uavgjort. I årets Kretsmesterskap deltok 211 spillere fra 50 lag, hvorav 6 var i videregående-klassen. Foruten oss, Kongsgård Chess Mates, deltok Hetlandgutene, SK Tryggheim, B-Gjengen fra Bryne, St. Olav VGS, og Sandnes VGS.

Vi spilte totalt fem forskjellige parti, hvor jeg spilte tre. Jeg var med mot Tryggheim, Sandnes og St. Olav, og vant i tillegg alle tre. Det gikk ikke like bra med resten av laget, som kun fikk én seier, mot Bryne. Vi endte dermed opp på 5. plass. Selv om vi ikke gjorde det banebrytende bra, er jeg veldig fornøyd med egen prestasjon, og satser på at vi stiller lag neste år også! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar