tirsdag 30. mai 2017

7-nutsturen 2017

I fjor fikk jeg med meg en gjeng jenter på 7-nutsturen, en 18 km lang gåtur i fjellene utenfor Sandnes sentrum. Det var strålende vær og vi storkoste oss hele turen, og jeg var derfor fast bestemt på å gå i år også. Denne gangen fikk jeg med meg litt flere - vi var hele tolv stykker, alle fra Stavanger Katedralskole, som alle møtte opp før ni søndag morgen.

Turen begynte med varmt og fint vær, mens vi gikk ut av sentrum og mot Hana-trappene. De første nytene, Ulvanuten og Vassfjellet gikk ganske greit, til tross for noe turgåing. Det føltes som om halve Rogaland var ute og gikk turen, og selv om det i seg selv er veldig, veldig motiverende og kjekt, er det ikke like moro å gå i kø. Det løste seg litt opp etter Mattirudla, men med det samme forsvant det fine været. Det var meldt ganske greit vær i forkant, men på vei opp begynte det å bøtte ned. Ingen av oss var særlig kledd for regn, med treningstightser og et par joggesko, så vi ble både våte og kalde.



Bilder: Pål Christensen, Stavanger Aftenblad

Regnet fortsatte i om lag én time, om ikke noe mer, og det fristet ikke i det hele tatt å stoppe for å spise på fjerde nut, Bjørndalsfjellet, som planlagt. Vi tok en liten spisepause i ly av en stein, før vi fortsatte videre mot Fjogstadnuten og Dalsnuten. Her lettet regnet noe, og vi så faktisk de flotte utsiktene. Turen ble avsluttet med Kollirudla, en liten nut etter et stykke med flatt terreng.

Bilde: Stavanger Turistforening 

Vi kom i mål rundt fem, om jeg ikke tar helt feil, etter åtte timer ute i skogen. Selv om det, som i fjor, er mye lenger enn jeg føler, var det en veldig kjekk tur. Jeg er ikke den store turgåeren, og for øyeblikket frister det lite å ta på meg turskoene igjen, da de er ansvarlige for noen stygge gnagsår i sirkel rundt anklene mine. Likevel vil jeg begi meg ut på turen neste år også, nå har jeg tross alt startet en liten tradisjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar