fredag 26. mai 2017

Min første kjøretime

Juni og sommer nærmer seg med stormskritt, noe som betyr kortere skoledager, mindre arbeid og mindre vurderinger. Det betyr også at jeg kan begynne å tenke på noe jeg burde ha begynt å tenke på for nesten to år siden, nemlig billappen.


Jeg tok trafikalt grunnkurs relativt tidlig, og var med dermed klar til å øvelseskjøre dagen jeg fylte 16. Selvsagt gjorde jeg ikke det, men jeg hadde i hvert fall muligheten. Nå er det over to år siden beviset mitt for øvelseskjøring kom i posten, og likevel kan jeg trolig telle på én, eller kanskje to, hender hvor ofte jeg har sittet bak rattet. Kjøring er nemlig noe jeg ikke er så alt for glad i, og jeg har unngått det som pesten de siste årene. Jeg synes det er skummelt, jeg blir anspent og får vondt i hodet når jeg kjører, og når det ikke er noe jeg liker, er det heller ikke noe jeg har prioritert.

Nå nærmer det seg imidlertid 18-årsdagen min, as we speak er det én uke igjen, og flere av vennene mine har tatt lappen eller bestilt oppkjøring. Så har dere meg, som ikke har tatt, eller forsåvidt lest, noe teori, og i hvert fall ikke har planlagt noe oppkjøring den 2. juni. Det jeg faktisk har planlagt, det er å begynne med kjøretimer. Jeg har endelig, etter flere måneder med mye snakk og lite handling, tatt kontakt med Din Trafikkskole her på Hinna.

Min første kjøretime var onsdag kveld, og etter å ha blitt litt kjent med bilen og ikke minst trafikkskolens rutiner, satte jeg meg bak rattet i en ganske moderne Ford - i hvert fall i forhold til vår grønne boble (som kjørelæreren selv sa, jeg har ikke så mye greie på biler, og vet ikke mer enn at manuell-bilen vår er en boble). Vi kjørte litt rundt på Hinna og øvde på krypkjøring og giring i over en time, før det var tilbake til kjøreskolen.



Timen gikk alt i alt veldig bra, og jeg er faktisk noe motivert for å fortsette å kjøre. Jeg er litt usikker på hvordan de neste ukene blir, annet enn at det skjer en del, men jeg satser på å få presset inn et par kjøretimer også. Jeg vil jo gjerne ha lappen innen året er omme, og vil gjøre mitt beste for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar